af Anders Dahl
Lad os bare vedtage én gang for alle, at nogle jobs pr. definition lægger mere op til at være flink end andre. Det er fx ret oplagt at være flink ved kunderne, når man arbejder i en butik. Men hvad hvis kunden kommer med utidige forespørgsler, som lægger op til, at ekspedienten giver mere af sig selv? Hvor mange butiksmedarbejdere har så overskuddet til at være FUCKING flinke? Og hvordan kan vi måle på denne flinkhed? Det besluttede vi os for at undersøge i myldretiden en fredag på Strøget i København.
Forsynet med nyindkøbte og uindpakkede batterier til pakkeleg, bevæger vi os op ad Strøget. Målet er, at besøge 10 forskellige butikker, købe en ting i hver butik og forsøge at få ekspedienterne til at pakke både denne ting samt vores batterier ind separat. En form for smiley-undersøgelse, der tester ekspedienters flinkhed i praksis.
I kølvandet på undersøgelsen udviklede vi et analyse-apparat til måling af denne flinkhed (Klik HER hvis du synes, at matematiske formler er top-nudge). Og hold nu godt fast! For resultatet af undersøgelsen er intet mindre end BREAKING GOOD NEWS.
De fleste ekspedienter har denne dag overflod af overskud. Vi spørger kækt og lidt nervøst: “kan vi måske lokke dig til også at pakke de her batterier ind? De er godt nok ikke købt her, men vi skal direkte videre til en pakkeleg, og vi kan simpelthen ikke nå at pakke det ind selv”. Heldigvis reagerer langt de fleste med at pakke vores batterier flot ind, og pakken bliver ovenikøbet finurligt pyntet i flere butikker. Og i Matas må vi bøje os i støvet for ekspedientens kundskaber indenfor origami-agtig indpakning (den der japanske papir-folde-teknik, du ved). Vi får oven i købet masser af gode råd og gratis ting med fra flere butikker; Alt i alt en kæmpe positiv oplevelse. Ekspedienterne scorede et gennemsnit på 4,4 points i flinkhed ud af 5 mulige, hvilket er meget FUCKING tæt på FUCKING flink.
I formlen kategoriseres 1 som latterligt led, og indebærer en opsøgende og konfrontatorisk adfærd (lidt a la Bruce Willis i Die Hard 3, hvor han går ind i Harlem kun iført boxershorts, pistol og et skilt med racistiske udsagn).
5 kategoriseres derimod som FUCKING flink og indebærer en positiv opsøgende adfærd, som er præget af nysgerrighed, initiativ og ikke mindst en vedholdende åbenhed for interaktion (lidt ligesom drengen fra Pay it Forward, der sætter alt ind på at hjælpe ham den hjemløse makker).
Grunden til at gennemsnittet er blevet så højt, skyldes til dels, at nogle af ekspedienterne handlede flinkt i situationer, som ikke nødvendigvis lagde op til det; Fx den unge ekspedient Stefanie fra Søstrene Grene, der med svedperler dryppende ned af ansigtet, kom os til undsætning ved at improvisere sig igennem indpakningen uden saks eller andre nyttige redskaber. Hendes anstrengelser for at pakke gaverne ind, på trods af drilsk tape, indpakningspapir og lang kø, vil for altid være indprentet i vores hukommelse. Og lige netop derfor, gik vi ned til Stefanie dagen efter og gav hende en fucking flink t-shirt og en uopfordret anbefaling (hendes mor blev meeega stolt!). I kan se både anbefalingen og Stefanie her:
(Den uopfordrede anbefaling kan nærlæses her: anbefaling skabelon)
Rådet i denne sammenhæng må være: Næste gang du er i problemer, så ræk ud… også selv om det er en mærkelig situation… Der er som regel masser af FUCKING flinke mennesker klar til at hjælpe.
Har du selv nogle fede oplevelser med butiksassistance, må du gerne skrive din historie herunder. Er der fx nogle, som fortjener ros eller en særlig tak for en særlig handling, så har du mulighed for at dele ud nu. Skriv endelig i stedet for at brænde inde med noget spændende. Vi glæder os, for vi elsker gode historier.