Budskabet er noget, vi allesammen kan forholde os til. At være flinke overfor hinanden i dagligdagen. Det virker ret simpelt, gør det ikke? Jo, det gør – i hvert fald set udefra. Der er dog meget mere til det end som så, når man lige skraber lidt i overfladen. Eller bare vader ind af den åbne dør.
Jeg ville også være med
Først skal vi dog lige et par år tilbage vist nok. Dengang jeg fik øjnene op for Fucking Flink for første gang. Det var, naturligvis fristes man til at sige, på deres store Facebook-side Den fik hurtigt et like herfra. Der skulle ikke meget betænkningstid til. Så var jeg pludselig én af mange, mange tusinde danskere, der dagligt får den gode historie direkte ind i deres yndlings-feed. Det kan man da ikke sige nej til.
Anyway, min motivation var ikke til at tage fejl af: Med en mere eller mindre daglig gang på Ekstra Bladets etage i Politikens Hus var jeg vant til at se den ene uhyrlige historie efter den anden skabe overskrifter. Nu er der krig der, kniv-slagsmål i indre by i weekenden. Den slags. Hvor dragende den slags rubrikker end måtte være for ens nysgerrighed, så bliver det trættende i længden, og man kommer til at synes, Danmark er et pisse nederen sted at være. Eller verden generelt. Misforstå mig ikke: Jeg kan godt forstå, at den slags sælger. Men det er bare nedslående. Der er engang imellem fokus på den gode gerning, og et godt bevis på det kom, da Hans Pilgaard forsvarede en hjemløs. Så den flinke handling kan også godt skabe overskrifter heldigvis. Uden det skal lyde hippie-agtigt med peace, love and harmony er der brug for mere af den slags.
Det er jeg heldigvis langt fra ene om at synes. I skrivende stund er der små 170.000 følgere på Fucking Flinks Facebook-side. Folk, som enten læser med (som jeg selv), eller selv sender historier ind – eller måske begge dele. Det er noget af en legeplads med store muligheder. Så jeg tænkte bare “Fedt!”, da jeg så deres praktikopslag. Der skulle ikke meget betænkningstid til, før jeg havde søgt. Jeg havde jo hidtil kun kendt til Fucking Flink som liker på Facebook, hvor det var (og er) den side, jeg sidst vil unlike. Det havde kun givet mig et sneak peak ind i, hvad Fucking Flink egentlig er – og ikke mindst gør. Det fik jeg bare bekræftet, da jeg fortalte venner og familie, at jeg skulle i praktisk hos dem. Der var kommentaren nemlig næsten altid den samme: “Aaaah, den der kæmpe Facebook-side med gode historier?” Jep, lige præcis. Men så vidste folk heller ikke rigtig mere – i hvert fald ikke dem i min omgangskreds. Derfor kom der også altid en opfølgning: “Hvordan kan de egentlig tjene penge? Hvor stort er det? Hvad er konceptet?”Gode spørgsmål. Dem havde jeg også stillet mig selv.
Glasdør og hvide vægge
Det kunne da ikke bare være tilstedeværelse på de sociale medier, de slog sig på, vel? Jeg glædede mig til at blive en deal af teamet, og døren var da også åben, både i bogstavelig og overført forstand, da jeg traskede mod den nye udfordring. Det var indbydende og ret stort faktisk. Tanken om, at det der Fucking Flink bare var en omgang feel-good på et socialt medie, stødte jeg endegyldigt fra mig i de her sekunder.
Hvad kan man ‘bygge’ op ved at være flink? At være flink skal i princippet være for alt andet end for pengenes skyld, så hvordan kan man bygge en forretning op? Jeg fandt hurtigt ud af, at det heller ikke blev gjort for de der blå øjnes skyld, selvom målsætningen er ret blåøjet – på den gode måde. Ud fra Lars AP’s mission havde et firma taget form. Man kan kigge ind ad en fin glasdør og se koncentrerede miner, men så snart man træder ind, bliver luften tyk af idéer mellem de hvide vægge. Projekter. Kampagner. Koncepter. Selvom ordene er farligt fine, er handlingen bag dem det stik modsatte – nemlig helt nede på jorden. Alle er klar over, at det langt fra er nok bare at råbe danskerne op på Facebook – selvom det selvfølgelig hjælper. Der skal andet til, og det er, så vidt jeg kan se, for alvor sådan, firmaet og bevægelsen Fucking Flink vokser.
Der er naturligvis bogen Fucking Flink, som forklarer tankerne med det hele rigtig godt, men der er også alle de andre tiltag. Det er sjovt, det her – men på en alvorlig måde. Bare se på kampagnen Online Overskud, som blev rullet ud i samarbejde med Facebook, Microsoft og McDonald’s. Der er et hav af andre samarbejder med firmaer. Lige nu er det for eksempel DSB, Fucking Flink leger alvorligt med. Og derudover er der mange sjove happenings. Bare søg efter Fucking Flink på Youtube Det er altså ikke ‘bare’ noget, selvom foretagendet nok højest er en teenager og dermed ikke helt har fundet sin plads endnu.
Mon ikke jeg om seks måneder har endnu mere styr på, hvad dette er. Jeg får i hvert fald mange flere eksempler på det, for der kommer virkelig til at ske meget i den periode. It’s going down! Så jeg har efterhånden svar på de spørgsmål, jeg havde inden. Der er meget at forklare venner og familie. De har bare at høre ordentligt efter.
Ha’ det fremragende!
Kærlig hilsen
Mikkel – den nye community manager