Derfor gør Ice Cube, killinger og rumkrig indlæring nemmere

– Antag i det følgende, at Ice Cube er i dit neighborhood. Han er crazy as fuck, så du finder det klogest at følge hans råd og dukke dig.

Nej, det er ikke en historie om en gangsta-duel med dig i en af hovedrollerne.

Det er starten på en matematikopgave på Niels Steensens Gymnasium. Den sidste uge er netop den opgaveformulering gået viralt her i Danmark – også på vores Facebook-side:

Når matematik poppes op med rap
Fucking Flinks reporterteam har fanget manden bag, matematiklærer Bjarke, til en snak om, hvorfor der egentlig pludselig var et billede af Ice Cube i en af hans matematikopgaver.

– Jeg sad og tænkte over, hvad jeg skulle finde på. Så dukkede den linje bare op i mit hoved. Og så gjorde jeg det, fordi jeg selv synes, det er sjovt, forklarer den 27-årige vikar.

I opgaveformuleringen bruger Bjarke sangen “Straight Outta Compton” til første opgave.

– Vi mennesker synes, kontraster er sjove, og netop det er matematik og gangsterrap.

Men det skal vel ikke bare være sjov i en matematikopgave. Eller hvad?

– Når eleverne slår øjnene ned på opgaven, er der frygt og bæven. Det afhjælper man på denne måde. Det skaber værdi i sig selv, og energien stiger. Dem, der har matematik-frygt, er mere tilbøjelige til at kunne. Når man har denne her særegne ting, forklarer Bjarke, som derfor startede 1.G-afleveringen med Ice Cube.

Ice Cube gi’r det sociale et boost
Bjarke forklarer, at det er også noget, eleverne kan tage med sig ud af klasseværelset – også selvom det er svært at sige noget kvantitativt om effekten. Denne kreative måde at tænke indlæring på har dog helt beviseligt en fantastisk sidegevinst.

– Eleverne synes godt om det. De synes det er sjovt, og de kan gå og hyggesnakke om det. Og du kender de der huskeremser… hukommelselssange. Så kan eleverne tænke: “Nååå, trigonometri er det med Ice Cube!”

Den flinke, fede og fantastiske opgaveformulering bliver altså nemmere at huske, end hvis der bare havde stået en normal opgaveformulering, som man kender dem. Det geniale påfund spredte sig – også til andre skoler, hvor lærere har hørt om det.

Eksemplet med Ice Cube er fra en ugentlig aflevering til den 1.G-klasse, han nu har i 3.G. Det er dog ikke kun med rappersproget, at Bjarke har fyret op for den kreative undervisning. Han har i sine tre år på Niels Steensens Gymnasium fundet på flere. Blandt andet om søde kattekillinger og vild rumkrig. Her kan du se et par af dem:

Skærmbillede 2014-10-09 kl. 10.59.46 Skærmbillede 2014-10-09 kl. 11.01.47 Skærmbillede 2014-10-09 kl. 11.05.36Skærmbillede 2014-10-09 kl. 11.24.45

Det er kreativ læring, når det er bedst, og det er en stor del af det #fuckingflinkeskole handler om. Vi vil fucke skolen op på den flinke måde! Har du prøvet noget á la Bjarkes matematikopgaver, må du endelig skrive til os på Facebook.

LÆS MERE OM FUCKING FLINK I SKOLEN: Flink som Ronaldo

Læg en Fucking Flink besked

comments