Hvor ofte indleder du samtaler med folk, du ikke kender over køledisken i supermarkedet? Spørger du fx de andre kunder til råds, hvis du er i tvivl, om Vesterhavs-osten ville passe godt til en børnefødselsdag? Og hvordan reagerer du, hvis en ung mand konstaterer at Hawaii skjorten i tøj-afdelingen er helt vildt flot? Med andre ord: Hvordan står det til med samtalerne i de danske indkøbscentre? Er vi verdensmestre i det eller …? Det tester FFLINKANALYTICS i dag, ved at gå i kødet på følgende udfordring:
At starte en samtale med de andre kunder i 10 tilfældige butikker!
Da denne udfordring umiddelbart lyder let og ligetil, vælger vi at kyle tre ekstra benspænd ind i puljen:
1. Samtalen må kun indledes med ét spørgsmål (”Tror du, at den her trøje med kattemotiv vil være en god gave til en katteglad teenager”?) eller én konstatering (”Det her er den fedeste champagnesabel, jeg nogensinde har set!”)
2. Uanset hvilken respons vi modtager, må vi ikke tilføre nye samtale-komponenter, før der er etableret en egentlig gensidig interesse. Altså må vi kun indlede samtalen. Initiativet til at fortsætte samtalen, skal komme fra den anden part.
3. Vi må kun tage udgangspunkt i objekter fra butikken.
I løbet af forsøget, startede vi samtaler med 16 personer i alt – og det er der faktisk kommet en hel del finurlig og interessant data ud af. Prøv bare at se her (Grafik: Siri Carlslund):
Ud fra vores FFLINKANALYTICS-resultater kan vi altså konkludere, at:
1: Hvis du hører en udenlandsk røst, er det bare om at tage bladet fra munden. 100% af de udlændinge, som vi mødte, var meget snakkesalige og venlige. Det betyder naturligvis ikke, at du skal undgå danskere. De trænger nemlig øjensynligt til at øve sig i disciplinen smalltalk. Og her kan du komme som sendt himlen.
2: Spørgsmål tilsyneladende fungerer bedre end konstateringer. Reaktionerne på konstateringerne var for det meste rimelig nå-okay-og-hvad-så-agtige (Eksempel: Dame kigger på skakternet skjorte. Du siger: ”Hold da kæft, hvor er det en fed skjorte”. Dame besvarer din tilkendegivelse af god smag med et undvigende blik …)
3: Du gerne må være personlig, når du henvender dig, da det tilfører oprigtighed til situationen. Kan du fx flette et familiemedlem ind i dit spørgsmål, er der større chance for jackpot.
4: Det er vigtigt, at de samtaleobjekter du vælger, er de samme eller i det mindste temarelateret til det, som den anden kigger på. På denne måde stimulerer du forestillingen om fælles interesse. Herunder er en helt konkret guide du kan bruge, hvis du kaster dig ud i den – for mange danskere – svære smalltalk-disciplin:
Er du verdensmester i small-talk? Eller har du brugt denne guide i dit lokale indkøbscenter? Så vil vi virkelig gerne høre fra dig! Fortæl os hvad du gør for at starte samtaler eller fortæl os, hvordan det gik med at bruge guiden. Vi venter spændt på din kommentar herunder!
Tanker under forsøget: Det er både utrolig akavet og pissesjovt, at starte samtaler i et indkøbscenter. Det viser sig hurtigt, at jo mere absurd samtaleemnet er, desto større er villigheden til samtale; mærkelige indspark om handsker til foden, stempelkanders fortræffelighed, halloween-kostumer til børn, plasticdimser og champagnesabler fungerer alle glimrende som samtale-startere!
Af Anders Dahl