Hvor meget koster dræbte og alvorligt tilskadekomne forårsaget af for høj hastighed i trafikken?
Det regionale færdselssikkerhedsudvalg fortæller os at halvdelen af dræbte i trafikken i 2010 skyldtes for høj fart. En anden opgørelse fra 2009 viser at i 91 ud af 207 ulykker var hastighed en faktor i ulykken, og at hastigheden formentlig betyder lidt mindre når man ser på mindre alvorlige ulykker. Lad os derfor operere med et skøn om, at for høj hastighed også skyldtes halvdelen af de alvorligt tilskadekomne i trafikken for 2010.
Dødsfald der skyldtes for høj fart: 263/2 = 131,5
Alvorligt tilskadekomne der var forårsaget af for høj fart: 2063/2 = 1031,5
Hvis vi iberegner materielomkostninger forbundet med rapporteret uheld med personskade, sammen med de personrelaterede uheldsomkostninger for 2010, koster en dræbt 23.171.511 kr., og en alvorligt tilskadekommen 8.020.151 kr.
De sammenlagte personrelaterede uheldsomkostninger relateret til for høj fart for 2010 er således i alt 11.319.839.454 kr.
Det er 11,3 milliarder kroner.
Hvis vi antager at det primært er almindelige person- og varebiler som kører med for høj fart, har vi at gøre med 2.064.727 biler. Hvert køretøj kan således pr. år modtage 5482,49 kr. i præmie for at overholde fartgrænsen.
I Danmark kørte alle køretøjer i 2010 45.540.000.000 km.
Det kan omregnes til at hver eneste chauffør kan modtage 0,2486 kr. pr. kørt kilometer.
Så:
Enhver bilist kan, mod at holde fartgrænsen, på årlig basis modtage 5482,49 kr.
Eller på daglig basis modtage 15 kr.
Eller for hver kørt kilometer 0,25 kr.
Hvad kunne vi bruge alle de penge på?
Samfundet kan for 11,3 milliarder kr. købe et nyt supersygehus. Eller 56 nye skoler. Du kan for 5500 kr. få:
– En iphone 5.
– En menu med vin på Noma for 2.
– 20 ture i biografen med guf for 2.
– 458 liter benzin – 5954 km/året – 16 km. pr dag.
– En uge til Rhodos på 4-stjernet hotel for to.
– En 3-nætters kærestetur til Paris.
Disclaimer: Beregningen er baseret på enhedspriser som ikke direkte kan overføres til andre sektorer end trafiksektoren, hvor de kun bruges til intern vægtning. Så man kan altså ikke købe hverken iphones eller sygehuse for pengene. Derfor er det et groft skøn – men den giver et klart indblik i at det kan betale sig for alle at sænke farten.